5 hälsosamma morgonrutiner

Nu när jobb och skola har dragit igång är vi många som längtar tillbaka till de stressfria och harmoniska morgnar vi blev van vid under semestern. Men att starta dagen på ett sätt som känns inspirerande och bra behöver inte försvinna bara för att vi börjar jobba eller gå till skolan igen. Att ha en tydlig, hälsosam morgonrutin är en av de viktigaste faktorerna för en fortsatt positiv, energifylld och produktiv dag, så idag tänker jag dela med mig av 5 av mina bästa morgonrutiner, som samtidigt är tidseffektiva och löjligt enkla!

 1. Drick ett glas citronvatten
Den första viktiga, och samtidigt så enkla, rutinen är att alltid börja dagen med ett stort glas citronvatten innan frukost. Helt enkelt pressa i en eller en halv citron i ett glas vatten och njut. Detta är ett fantastiskt knep för en hälsosam morgonrutin då det förbereder magsäcken för matsmältningen under resten av dagen samtidigt som det hjälper till att upprätthålla en basisk miljö i tarmarna. Dessutom är det så viktigt att fylla på med vatten på morgonen då vi förlorar en stor mängd vätska under natten.

2. Få naturligt ljus så fort du kliver upp
Känner du dig inte sugen på att kliva upp och börja dagen på morgonen? Vänj dig vid att gå och ställa dig vid en naturlig källa till ljus så fort du kliver upp ur sängen, det räcker med några sekunder eller minuter. Drick in ljuset och låt dig inspireras, vare sig du står vid ett fönster eller till och med går utanför dörren/ ut på balkongen. Solljus har en ibland underskattad men samtidigt otroligt kraftfull förmåga att motivera oss till att vakna upp och omfamna den nya dagen. Under vintermånaderna när det är mörkt kan du istället tända ett ljus för att vakna samtidigt som du behåller mysstämningen.

 3. Undvik snooze-knappen
Lättare sagt än gjort. Att snooza vill vi nog alla undvika då det snabbt bidrar till en allt stressigare morgon, men hur gör vi för att komma ihåg det tidigt på morgonen när vi helst vill fortsätta sova. Mitt bästa knep här är att helt enkelt ställa väckarklockan eller mobilen på andra sidan rummet från sängen. På så vis behöver du kliva upp och gå några steg för att stänga av väckarklockan och mest troligt kommer du redan ha börjat vakna till när du väl kommer fram till den.

 4. Meditera eller gör en tacksamhets-övning
Hur din morgon ser ut sätter grundtonen för resten av dagen och det är just därför det är så viktigt med en morgonrutin som känns inspirerande och harmonisk. Att börja dagen med någon slags meditation (det kan vara så simpelt som att sitta och observera sin andning i 5 min) innebär att vi omedelbart går in i en känsla av harmoni och stillhet på morgonen istället för stress och oro över den kommande dagen. Ett annat exempel är att ge dagen en positiv start genom att räkna upp det du är tacksam över, vare sig du säger dem högt och tänker dem, försök att verkligen känna hur lycklig och tacksam du blir över dessa saker. Skulle du inte komma på något kan du helt enkelt uttrycka din tacksamhet över att du vaknade och får uppleva ännu en dag på vår vackra planet. Ett klart sinne med knivskarpt fokus, ökad energi och inspiration till livet är dessutom några av de övriga fördelarna med denna morgonrutin. Och om du fortfarande tycker att det verkar svårt att finna tid till detta på morgonen, se det som en bonus för de där extra 10 minuterna du tjänade in när du inte klickade på snooze-knappen.

 5. Låt mobilen vänta
Denna rutin må låta simpel men kan verkligen göra underverk för vår morgon. Alltså, vänta med att öppna mobilen och kolla instagram eller facebook tills efter att du har gjort dig klar. Under perioder när jag sträckt mig efter mobilen så fort jag vaknat för att bara kolla instagram en snabbis har en halvtimme eller en hel timma kunnat svischa förbi innan jag lyckats ta mig ur sängen. I och med det har jag dessutom startat min dag med massor av intryck från sociala medier istället för till exempel en stillsam morgonmeditation. Och att börja dagen med att kolla över allt vi har missat under natten kan trigga stress hos många av oss. Om denna vana känns svår att bli av med kan du prova att använda en väckarklocka istället för att ställa alarm på mobilen och lämna den i ett helt annat rum under natten.

Amanda Hallgren

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s